reklama

Chaos Over Europe Tour 2009

Ako jeden z mnohých priaznivcov tvrdej metalovej muziky som sa v nedeľu 15. februára 2009 prišiel pozreť do Zlína na vystúpenie štyroch kapiel pod hlavičkou Chaos Over Europe Tour 2009, iniciovanou nemeckou thrash-metalovou legendou KREATOR. Pokúsim sa zverejniť pár svojich postrehov, dobrých i menej uspokojivých pocitov z tohto "metalového sviatku":

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prifrčali sme s bandou na parkovisko k areálu Masters Of Rock cafféé (dalej len MORc) zhruba okolo 19:00. Adrenalínovo naladený som bol však asi iba ja, kedže asi jediný som sa tešil na "kotol" ktorý sa rozvíri v centre pod podiom. Už pred vstupom sa hemžila znôška čiernoodencov, ktorí sa sem hlavne prišli pozrieť na vystupenie KREATORU. Zvonku areál, resp. samotná budova cafféčka nepôsobila ako malá, no pomyslel som si, že kapely ako KREATOR, ELUVEITIE či CALIBAN by si zaslúžili vzhľadom k výhodnej lokácii a času koncertu aspon menšiu športovú halu. Dúfal som však, že po preskúmaní vnútra moje obavy z tlačenice a ťažkého horúceho vzduchu zmiznú. Omyl...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Organizátori, vrátane "vrátnikov", ktorí pri vstupe trhali lístky a dávali návratky asi nerátali s faktom, že človek sa zvykne potiť, a asi preto dávali atramentové krúžkové razítka na ruky. Už som videl, ako o pár hodín bude prechod vstupom trápne zdržovaný vysvetľovaním typu: "Spotil som sa ako prasa a razítko mi zišlo", a zdlhavým vyťahovaním ústrižkov z penaženiek. Jediné šťastie, že koncert skončil skôr, ako sa všetkým stihli atramentové krúžky rozpiť do neviditeľnosti.

Aj ked na vstupenke bol začiatok koncertu avizovaný na 20:00 hodinu, oznamy na stenách v MORc ukazovali na čas 19:30 a vystúpenie prvej kapely EMERGENCY GATE (GER). Priznám sa - o tejto kapele som prvýkrát počul až na reklamných pútačoch tejto Tour. Zohnal som si teda pár videí, stiahol som si pár skladieb no príliš ma to neoslovilo. Svojou tuctovitosťou a cross-overovými "sladkými" prvkami zatiahnutými do miestami serioznych trashových partii ma celú cestu na koncert presviedčalo, že čas vystúpenia kapely EG bude mať pre mna najväčší význam pri bare na pive. Ale pre istotu som sa pretlačil do siene koncertu (veľkosťou pripomínala stredný kulturák). Pohľad na image speváka EG mi opäť raz pripomenul, ako by som mal uctievať jednoduchosť a fenomén image-u metalovej scény prelomu 80.-90. rokov, do ktorého headliner koncertu Kreator spolu s inými thrashermi (SODOM, SLAYER) patrí dodnes. Spevák (meno netuším) bol totižto navlečený kompletne v žiarivobielom - košeľa, tričko, nohavice, tenisky + "elegantná" visiaca reťaz na putkách + debilný asi-peroxidom-sfarbený kohút na hlave. Väčšina by mu prisúdila skôr štýl spevu a-lá Martin Kittner (spievajúci kaderník), či Kuly, vonkoncom však nie thrash-deathový škrekot, ktorý v spojitosti s jeho výzorom pôsobil trochu zmätene. Pozrel som si dve-tri skladby a s učebnicovým zazívaním som odišiel na pivo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer som vonku prehltol cigaretu, ked sa zovnútra ozval zvuk huslí. Vystúpenie švajčiarskych ELUVEITIE bolo naplánované na 20:20, a moje hodinky práve toľko ukazovali. Tí blázni idú presne podľa plánu potešil som sa, típol som a rozbehol som sa do centra diania. Prekvapil ma relatívne nízky počet členov skupiny, nakoľko na niektorých videách z koncertov som ich narátal až deväť. Pol tucta folk-metalistov na podiu ma teda zarazilo, no po hrubom odhade veľkosti podia a potreby priestoru hudobníka by sa tam deviati asi fakt nezmestili. Tak som sa premrvil do asi 13. radu a pozoroval som. Byva "dobrým zvykom", že ked na koncerte vystupujú netradičné nástroje ako napr. husle, píšťala či iný nástroj jednej z hudobníčok, ktorému som dodnes neprišiel na meno, zvukári sa snažia "vyžrať" hlavne výšky na týchto inštrumentoch, aby sa nevytrácala podstata folkloru (napr. na FINNTROLL - BrutalAssault2008, ale i slovenský Arzén, či Heľenine oči). Preto ma dosť sklamalo, ked skvelú huslistku bolo počuť iba veľmi matne, a jej kolegynu na prapodivuhodnom nástroji takmer vôbec. Zato basa a bicie duneli odušu, no celkový dojem z koncertu to nezkazilo. Cistý škrek speváka, úctyhodne prevedené sola gitaristov ako aj spevácke momenty hudobníčok dojem určite neskazili. Nehybne stáť som vydržal asi tri skladby, potom však prišiel víchor v podobe hitu The Song Of Life (alb. Spirith) a vbehol som to trochu rozprúdiť do kotla. Zvyšok vystúpenia som zápasil hlavne s dobrými pocitmi z kvalitnej hudby, s menej dobrými pocitmi kopancov do mojich lýtiek a v neposlednom rade s gravitáciou. Rytmickejšie skladby miestami prestriedali melancholickejšie a pomalšie piesne. Ak chcete celkový dojem v číslach - 8 z 10.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dvadsaťminútová prestávka pred nemeckými CALIBAN ubehla dosť rýchlo, preto som si ju vdačne predlžil s pollitrákom v ruke. Došiel som na parket až takmer v polke koncertu. Ak ma výzor speváka z Emergency gate znechutil, výzor Andreasa Dornera - speváka Calibanu - ma skôr pobavil. V štýle Marylina Mansona robil i smiešne pohyby rukami, však o kvalite jeho spevu sa pochybovať nedá. Schválne som podišiel bližšie a započúval sa do reprákov. Zvuk bol fajn, niet čo vytknúť. Miestami mali C. pasáže, do ktorých by som si aj celkom rád skočil, no jednak som bol vyčerpaný z Eluveitie, a jednak som zberal sily na KREATOR. Vydržal som takmer dokonca - bolo to počúvateľné, určite môžu byť headlineri svojho vlastného turné. Tento technicky namakaný thrash-death určite má svoju budúcnosť, aj ked je len ťažko rozlíšiteľný od súčasných podobných nemeckých skupín ako napr. NEAREA či FEAR MY THOUGHTS. Vtedy však ostali trochu zatienení a nedocenení nielen mnou. V číslach by som im dal 6,5 - 7 z 10. V pohode...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zasurmili surmity! Presne o pol jedenástej svetlá zhasli a zo samplu sa ozvalo úvodné intro Tour. Všetci kričali a tlieskali práznemu podiu...podiu, ktoré mala o chvíľu obťažkať legenda. Pokriky imnaginárnej agresie, terroru, brutality, chaosu, fobie, zabíjania, zotročovania, násilia i revolúcie sa miesili pár metrov nad preplneným davom s veľmi horúcim a riedkym vzduchom. Vydržím...vydržíme všetci, aj keby sme tu mali skapať...až do konca, prebehlo určite nielen mojou hlavou. A v tom to prišlo, Hordy Chaosu dorazili v podobe štyroch protagonistov kapely KREATOR. Gitary zahrali nástup a už to šlo - perfektne nazvučené, výborne dotvorené, proste geniálne...hodina a pol, na ktorú som tak dlho čakal práve začala.

Kreator vyštartovali s úvodnou skladbou ich nového albumu Hordes Of Chaos s rovnomenným názvom. Nasledovala druhá z tohto albumu - Warcurse. Obidve boli zmáknuté s dávkou profesionality, aj ked je album čerstvý a členovia Kreatoru už nie sú najmladší. Paráda! A teraz skúsme niečo staršie... - akoby ma vypočuli. Klamal by som, keby som tvrdil, že presne viem ako po sebe skladby išli, a je mi trápne dívať sa do playlistu, tak len zhruba...valili sa na nás pecky od najstarších vecí až po predchádzajúci album: Extreme Aggresion, Pleasure to Kill, People of the Lie, Phobia, Violent Revolution, Betrayer, Enemy of God, Voices of the Dead, a dalšie doplnené o novinky ako Destroy what Destroys You. Nechýbala ani najvýraznejšia skladba nového albumu Amok Run, o ktorej som si myslel, že ju spevák naživo nedokáže utiahnuť kvôli extrémnej rýchlosti, náročnosti a spádu textu. No zas a znova ma prekvapil a bol to jeden z najväčších momentov, čo sa týka spevu. Profesionálne, ba až virtuozne zmáknuté sola gitaristu, ktorý sa cleú dobu pritom tváril raz kamenne, inokedy hádzal ksichtíky, mi brali dych. Aj spevák predviedol svoje solové umenie na gitare, hlavne v hite Violent Revolution. Bicmen, ktorému by z toľkého potu zošlo snád aj vytetované razítko ani raz nezaváhal a valil klepačky i protirytmy na tisícinu sekundy presne.

Trochu nás však miatli siahodlhé preslovy speváka medzi skladbami. Obzvlášť preslov pred poslednou skladbou, nebudem moc prehánať ak poviem, že trval viac než 5 minút. Chápem, vytlieskali sme si ich, a preslov bol na mieste, ale uznajte, že šesťkrát zahulákať ARE YOU READY?!?!?! je i na mna dosť. Ale to len tak na okraj...

Kreator odohral koncert vo veľkom štýle. Dokázali, že sú profesionálmi vo svojom obore, že nestratili dych a že sú späť na scéne. Dobre nazvučená miestnosť i nástroje mi poskytli vynikajúci zážitok z kvalitnej hudby, a samotným pánom z K. spevnili čarovnú auru, ktorá sa doteraz vznášala okolo ich mena. Kreator u mna 9 z 10, ten bod dole iba za to, že na tourovom tričku, ktoré som si kúpil na pamiatku sa pri dátume koncertu 2009-02-17 v Bratislavskom PKOčku nachádza názov štátu POLAND. Ach...

Celkovú akciu hodnotím pozitívne kvôli dodržaniu stanovených časov vystúpení, výhodnej pozície a lacnej ceny vstupenky. Negatívne na mna pôsobila nelimitovaná kapacita obecenstva, slabo vetrané vnútorné priestory a výkyvy zvukárov. But final countdown - AWESOME!!!

Poznámka autora: Ospravedlnujem sa za občasné chyby v diakritike, mám pokazenú klávesnicu :)

Jozef Bakoš

Jozef Bakoš

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Impulzívny sangvinik so zmyslom pre inteligentný humor, nadšenec tvrdšieho rocku a metalu a v neposlednom rade uchádzač o titul na univerzite... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu